Onthoud je onder water beter?
Arizona, Phoenix. Ohio, Columbus. New Mexico...Santa Fe. South Dakota...Janouk! Kom maar naar boven. Zo. En, hoe ging het? Eh, wel een beetje gekke plek. De gekste plek waar ik ooit iets hebt moeten leren...maar het ging best goed. Dat is heel goed. Ik probeer dus te bewijzen... dat de plek waar je iets leert belangrijk is voor het onthouden. Oke. Maar we zijn nog niet klaar. Natuurlijk niet. Het experiment gaat nog verder. Oke Janouk, toets. Schrijven van deze 10 staten de hoofdstad op. Daar krijg je twee minuten voor. Zo snel? Succes. Oke. En de tijd zit erop. Nu al? Kom op, pennen neer. Sjonge. M-m. En? Nu krijg je nog een toets. Wat zijn de hoofdsteden van die andere 10 Amerikaanse staten? Maar die toets ga je onder water maken. Hoe had je dat bedacht, prof, pen, papier? Onderwaterpapier en een onderwaterpen. Serieus? Lekker bezig. New Mexico...South Dakota. Mississippi. Eh...Jackson? Massachusetts. Boston. Oke, tijd zit erop. Zo, alsjeblieft. En? Nou, beetje gek, maar volgens mij ging het wel goed. Op die eerste toets had je vijf van de 10 goed. Dat is geen voldoende, Janouk. Nee. Op die tweede toets 8 van de 10 goed. Echt? Wow, dat is een vet groot verschil! Ja. De locatie waar je dingen leert blijkt dus ontzettend belangrijk voor het onthouden ervan. Als je een proefwerk maakt, haal je kennis op uit je geheugen. Als je nu geleerd hebt op dezelfde plek als waar je die toets maakt dan gaat dat dus beter. Dus goed opletten in de klas kan wel degelijk zorgen dat je hogere cijfers haalt. Want ja, die toets is natuurlijk in diezelfde klas. Ja, ik vrees van wel. Genant. Had ik vroeger moeten weten. Hee Prof, ik ga nog even kijken hoe lang ik mijn adem in kan houden. Maar niet te lang he, je hersenen hebben zuurstof nodig. Zo serieus altijd. Doei Prof!