Wanneer mag een nieuw voertuig de weg op?
Woehoe! Waarom is die elektrische step nou zo enorm populair? Nou, ik snap wel dat 'ie populair is. Het is leuk om op te rijden. Klein, je kan 'm makkelijk inklappen en je kan gemakkelijk van de ene naar de andere plek. Da's perfect. Helemaal natuurlijk in een drukke stad. Ik woon bijvoorbeeld in de binnenstad van Amsterdam. Nou, dan is dit ideaal. Ja, zeker weten. Daar zijn ontzettend veel mensen. En dan is 't een stuk fijner dan al die auto's en vrachtwagens. En hij is elektrisch, dus een stuk schoner. Ja. Je hoeft niet meer in de file te staan. Nooit meer op zoek naar een parkeerplaats. Dan is dit toch eigenlijk gewoon de ultieme oplossing? Als hij maar is goedgekeurd. Handig toch?
De elektrische step is in alle EU-landen toegestaan, daar mogen ze gewoon de weg op. Maar in Nederland heeft het allemaal wat langer geduurd. Hoe zit dat? In Nederland zijn we heel strikt en we willen eigenlijk niet dat er meer ongelukken gebeuren omdat er een nieuw voertuig op de weg rijdt. Daarom wordt er heel goed naar gekeken. En als we kijken naar het buitenland, bijvoorbeeld de Verenigde Staten, daar werden ze volgens mij als eerste toegestaan en had je zo'n deel-app en kon je de stepjes delen. Hoe ging dat er daar aan toe? Sommige mensen vonden het echt fantastisch om op die dingen te rijden, maar het bracht ook wel veel gedoe met zich mee. Er gebeurden ongelukken en die stepjes belandden overal, op de gekste plekken. Dus die problemen willen we in Nederland voorkomen. Het voordeel is wel: Nederland is een fietsland. Ja, wij zijn heel erg gewend aan fietsen. We hebben fietspaden, maar we moeten nog wel wennen aan een nieuw voertuig en de nieuwe snelheid.
Ik zie al een bel, wat zit er nog meer op? Nou, heel belangrijk: de remmen. En wat zit er nog meer op? We hebben een lampje hier voor als je in het donker rijdt. En natuurlijk, hier kun je gas geven, maar wel pas als 'ie een vaartje gaat. Dan zie ik hier ook nog reflectoren. En de banden? Wat zijn dat voor banden? Het zijn rubberbanden en hij heeft natuurlijk nog een standaard. En ik zag hier ook een kilometerteller. Die staat nu natuurlijk op nul en een batterijtje, die zit ook nog helemaal vol. Ja.
En wat worden uiteindelijk de regels? Zijn die al bekend? Nou, ieder land kijkt nu naar zijn eigen regels. In Nederland valt hij onder de bijzondere bromfietsen en mag je daar 25 kilometer per uur mee. En je moet 16 jaar zijn. Helm? Nee, niet nodig. Rijbewijs? Ook niet nodig, maar moet wel verzekerd zijn. Oké, en dan gewoon het fietspad op? Ja, hij mag op het fietspad. Als dat er niet is, mag je op de weg. Je mag niet op het voetpad. En mag elke elektrische step dan straks de weg op? Nee, dat ligt aan het type. Ieder type wordt apart getest en alleen de goedgekeurde steps mogen de weg op. Maar op eigen terrein, daar mag je altijd. En dan bedoel je een grote boerderij ofzo, een grote tuin of misschien camping. Ja, als het van je campingbaas mag. Lief aankijken.
Jij bent onderzoeker nieuwe mobiliteit. Wat onderzoek je dan eigenlijk? Dan kijken we naar de gevolgen van nieuwe voertuigen, zoals deze dus. Dan kijken we naar hoe die stad er nou straks uit komt te zien als ze er rijden en waar je rekening mee moet houden. Een van de dingen die heel belangrijk is, is om te kijken wie het dan gaat gebruiken. Zijn het bijvoorbeeld de automobilisten of de fietsers, of de mensen die nu de benenwagen nemen. Ik denk misschien wel het laatste, want in die categorie zit ik. Hoe dan ook, nieuwe mobiliteit is echt van alle tijden. Er worden steeds weer nieuwe voertuigen uitgevonden en die willen natuurlijk zo snel mogelijk de weg op. Of, wat natuurlijk ook kan, de lucht in. En daar moet natuurlijk wel goed over nagedacht worden.