Hoe worden bewegwijzeringsborden gemaakt?

Met behulp van de navigatie en de borden onderweg heb ik het gevonden: De Bewegwijzeringsbordenfabriek in Tegelen. Nou, dat zijn er nogal wat. In heel Nederland staan 100.000 van dit soort bewegwijzeringsborden. En bijna de helft daarvan komt uit deze fabriek. Het begint allemaal bij deze grote printer. Hier wordt het ontwerp ingevoerd. En dan wordt het hier op speciaal folie uitgeprint. Na het printen komt er een speciale beschermfolie overheen. Dan is het bord goed bestand tegen zonlicht, regen en opspringende steentjes bijvoorbeeld. En daarna wordt het hier allemaal netjes uitgesneden. De ondergrond van de borden bestaat uit aluminium of staal. Daaroverheen wordt dan de bedrukte folie geplakt. En dan begint het al aardig op een bord te lijken. Zo, ja, dat wordt wel een heel leuk bord dit. Met dit folie is iets heel bijzonders aan de hand. Daar zitten een soort van kleine spiegeltjes in. Oftewel: Prisma's. Kijk, dit hier is een prisma. En als ik daarop schijn met een lamp dan zie je dat het licht niet direct aan de achterkant eruit komt. Maar dat 't licht naar verschillende kanten wordt afgebroken. En precies dat gebeurt dus ook met het folie. Als je daar met de koplampen op schijnt maakt niet uit vanuit welke hoek, dan is het altijd goed te zien. Want het licht wordt altijd teruggekaatst. Dat maakt dus ook dat je in het donker ook nog heel goed die verkeersborden kunt lezen. Kijk, vanuit welke hoek ik er ook op schijn van boven, van opzij het is allemaal gewoon goed te lezen en te zien. Een zo'n groot bewegwijzeringsbord bestaat uit kleinere delen. Kijk, dit is een zo'n deel. En die worden allemaal in elkaar gezet met behulp van bouten en moeren. En zo zetten ze dan in 20 minuutjes tijd zo'n groot bewegwijzeringsbord in elkaar. Met al die verschillende onderdelen. Dit bord is nu helemaal klaar. Het wordt in delen op de vrachtwagen gehesen. En daarna wordt het direct naar de plaats gebracht waar het bord wordt opgehangen of neergezet.