Hoe worden bewegwijzeringsborden ontworpen?
Even kijken, Mediapark, Hilversum. Yes. Nou, top, die staat erin. Kijk. Op de fiets, in de auto, onderweg naar school naar je werk of tijdens de vakantie, je komt ze overal tegen: Bewegwijzeringsborden. Onze navigatie vertelt ons vaak waar we naartoe moeten. Maar toch is het heel fijn dat er ook langs de weg borden staan die dat vertellen. Die ook aangeven hoe lang het nog rijden is. Bewegwijzeringsborden staan er al meer dan 100 jaar. De eerste borden waren alleen voor fietsers. De fiets was toen ook al een heel populair vervoermiddel. Auto's waren er nog nauwelijks. Maar tegenwoordig zijn er de bekende blauwe borden voor de auto's de rode voor fietsers en de paddenstoelen voor wandelaars en fietsers. De Nationale Bewegwijzeringsdienst ontwerpt al dit soort borden om ons de weg te wijzen langs snelwegen, dorpen, steden en zelfs langs het fietspad. Ze zorgen ervoor dat alle borden er in het hele land hetzelfde uitzien. En dat ze op de juiste plek terechtkomen. Het begint natuurlijk allemaal bij een ontwerp. Christopher, jij bent een van die ontwerpers. Hoe ga jij te werk? Eerst krijg ik een aanvraag binnen van een wegbeheerder. Dat kan zijn Rijkswaterstaat, de provincie of een gemeente. Zij geven aan dat er iets verandert aan een weg. Wij kijken wat voor bord er moet komen hoe hoog het wordt en wat erop komt te staan. Hoe bepaal je nu de afstanden? Wij maken gebruik van navigatiesystemen. Dit hoeft niet de kortste route te zijn. Ok. Maar soms komt de vraag vanuit de wegbeheerder om gebruik te maken van een ringweg, zoals deze rondom Amsterdam. M-hm. Zodat het verkeer niet door de stad heen rijdt, maar eromheen rijdt. En de kilometers die op de borden staan, wat zeggen die nou precies? Is het zo als er op een bord staat: Den Haag 10 kilometer dat je na die 10 kilometer ook echt in het stadscentrum staat? Nee. Op dat moment ben je op de grens van Den Haag. Ja. Dit is de grens van Den Haag. Op de grens gaat het woordje 'Den Haag' over op 'Centrum'. Dus dan volg je als automobilist de borden: Centrum om bij het stadscentrum te komen? Ja, dat klopt. Check. Waar ben je nu mee bezig? Nu ben ik bezig met het ontwerp van een bord. Deze komt langs de A10 te staan. Het bord moet natuurlijk aan de regeltjes voldoen. Waarvan een hele belangrijke is dat de letterhoogte goed moet zijn. Het bord staat natuurlijk langs de snelweg. Je moet het snel kunnen lezen. Ja. Als het bord klaar is, zoals je op dit plaatje kunt zien, zullen we hem op de ondergrond plaatsen om duidelijk aan te geven waar het bord komt te staan. Dat is in dit geval hier langs de weg? Ja. Dat klopt. Ja. En dan is-ie af? That's it? Dan is-ie in principe af. Dan gaat de werktekening naar de fabriek. En dan kunnen ze hem gaan maken? En dan wordt-ie gemaakt. Top.