Hoe werkt een autowasstraat?

Ik kan er niks aan doen maar ik heb het altijd al zo leuk gevonden. Een rondje door de wasstraat. Alsof je even helemaal in een andere wereld zit. Het is gewoon een feestje hierbinnen. We komen er zo achter hoe dat allemaal werkt. Maar eerst even terug in de tijd. Voor veel trotse auto-eigenaren was het een wekelijks ritueel. Iedere zaterdagochtend was het tijd om de auto te wassen met een emmer, een spons, een poetsdoekje en dat in weer en wind. Maar in 1965 was daar dan de eerste automatische autowasstraat in Nederland. Zelf wassen op straat, dat hoefde niet meer. In een koopcentrum nabij Den Haag heeft men een automatische autowasserij geïnstalleerd. En dan komt de eerste roterende borstel die voorkant en motorkap onder handen neemt. Die vervolgens de voorruit even meeneemt en daarna over het dak rolt en de achterkant zonder twijfel niet vergeet. De carwashmedewerker die helpt dus om ervoor te zorgen dat de auto precies goed op de rijplaten komt te staan. En dan neemt de wasstraat het over, maar is dat ding dan gewoon één grote robot? Ja, dat zou je in principe wel kunnen zeggen. Op het moment dat de auto op de band staat dan wordt ie hier ingelezen door verschillende sensoren. Dan weet de wasstraat precies welke auto waar staat en welke programma's er op dat moment aan moeten. De auto wordt eerst nat gespoten zodat het harde en opgedroogde vuil een beetje kan losweken. Ook spuit de carwashmedewerker op plekken waar de machine niet goed bij kan, dus bijvoorbeeld onder de kentekenplaat. Dan komt er een schuimlaag op, daar zit extra schoonmaakmiddel in. Hij wordt wel schoon! En nu wordt er 400 liter water met grote kracht op de auto gespoten. Dat is natuurlijk hartstikke veel water, maar het water wordt hier in putten onder de grond opgevangen, gefilterd en weer opnieuw gebruikt bij de volgende wasbeurten. En dan is het tijd voor nog een schuimlaag. Deze keer met wax. Daarvan gaat de auto lekker glimmen en wordt hij beschermd tegen nieuw vuil. En dan wordt de auto droog geföhnd met vier serieuze blazers. En met hele zachte doeken en lappen wordt die nog een beetje droog geveegd, want er mogen natuurlijk geen krassen op de lak komen. En dan is het blinken maar. Zo. Wacht even, zie ik daar nou nog een vlekje? Nog een rondje!