Hoe maak je een muzikale act?

In zes stappen een eigen liedje

We zijn vandaag op een basisschool om een muzikale act te maken. Maar waarom zou je eigenlijk zo'n muzikale act willen maken? Nou bijvoorbeeld om met je klas uit te voeren op het schoolfeest, of bij de weekopening of -afsluiting in de aula. Aan de slag dus! Hé jongens, hebben we er zin in? Ja! Mooi, want we gaan vandaag met de hele groep een muzikale act maken. Maar ja, hoe maak je zoiets? Heeft iemand een idee? Stap 1: bedenk met je klas een idee. Zingen en muziekinstrumenten bespelen. Dan hebben we natuurlijk een liedje nodig. Stap 2: wat is eigenlijk de basis voor de act? Een bestaand lied of een eigen melodie? We hebben een lied. En we gaan dan bijvoorbeeld de tekst veranderen. Maar waar moet die tekst dan over gaan? Stap 3: waar gaat de act over? Onze klas. Nog meer ideeën? Mag het ook gaan over eten? Natuurlijk mag het gaan over eten. Dieren. Dieren, heel goed. Ik vind het onderwerp onze klas het leukste. Dat vind ik ook wel. Jullie komen zo ook in het filmpje, dus als het dan ook nog eens over jullie klas gaat, dan vertegenwoordigen jullie jezelf extra goed. Nou, ik ben weleens benieuwd wat voor roddels er allemaal in jullie klas zijn! De lentekriebels. Oh, de lentekriebels? Wat zijn de lentekriebels dan? Het gaat eigenlijk over verliefd zijn. Kriebels in je buik. Die lentekriebels. Precies. Lawaai. Stap 4: wat heb je eigenlijk nodig voor de act? Muziekinstrumenten of andere voorwerpen? Dus zing nu met elkaar. Wat gaan we dan met elkaar zingen? Kletsen en gezelligheid bij elkaar. Heel goed! Dus zing nu met elkaar. Kletsen en gezelligheid. Kletsen en gezelligheid! Samen met elkaar. Kletsen en gezelligheid. Heel goed. Jullie hebben stiekem wel allemaal een muziekinstrument meegebracht. Stamp, stamp, knie, knie, heup, heup, borst, borst, klap. Eerst iets verzinnen, waarmee je wilt winnen oh, eyo oh oh oh. Dan repeteren, uit het hoofd leren oh oh oh eyo oh. Één ding wat ik nog wil toevoegen. Ik wil eigenlijk ook met jullie gaan spelen. Alleen heb ik dus geen normale instrumenten bij me zoals een gitaar of een piano, maar ik heb dus deze instrumenten. Stap 5: ga oefenen, verzamel alle benodigdheden en zorg dat iemand daarin de leiding neemt. Eyo oh oh oh. Kletsen en gezelligheid. Kletsen en gezelligheid. Stap 6: houd een generale repetitie. Wanneer het goed gaat, vraag je of iemand wil komen filmen. Denk daarbij wel na dat je niet zo filmt, maar horizontaal. We hebben net een korte tijd geoefend met deze klas om drie dingen in elkaar te zetten: een bodypercussie-act, een stuk op boomwhackers en een eigen stuk tekst op een melodie van een liedje die we helemaal zelf hebben geschreven. En als je die drie dingen achter elkaar zet, krijg je het gevoel van dit gave resultaat. Moet je eens opletten. 1, 2, 3, 4. Eerst iets verzinnen Daarmee beginnen Oh oh oh eyo oh oh oh Dan repeteren Uit het hoofd leren Oh oh oh eyo oh oh oh Dus zing nu met elkaar Kletsen en gezelligheid Samen met elkaar Kletsen en gezelligheid Kletsen en gezelligheid Ik muziek, jij muziek, wij muziek Muziek met meester Niek Dus zing nu met elkaar Kletsen en gezelligheid Kletsen en gezelligheid

Lesmateriaal